Motor

Jaký typ motoru mám zvolit pro své elektrokolo? Jaký typ motoru je nejlepší?

Na tuto otázku není jednoznačná odpověď, protože každý čeká od kola něco jiného a tak bude každému vyhovovat i jiný motor. Obecně se dá kategorie motorů rozdělit dle umístění motoru. Rozlišujeme tak motory středové a nábojové (v předním / zadním náboji).

Kritéria, která zákazníci při výběru motoru zohledňují nejčastěji

Výkon, dojezd (spotřeba energie motoru), plynulost dávkování pomoci, ovladatelnost a spolehlivost.

Motor v náboji zadního kola

Hlavní výhoda spočívá v lepším přenosu točivého momentu a tak i v terénu nehrozí prokluzování. Zadní pohon je prozatím nejrozšířenější na trhu, na čem má jistě i velkou zásluhu nižší cena v porovnání se středovým motorem. Nevýhodou je však nerovnoměrné vyvážení kola, což vede k většímu náporu na komponenty v zadní části kola a o něco méně plynulé dávkování výkonu. Pokud plánujete ježdění po silnici, ale zároveň i v mírném terénu, pak může být zadní elektropohon ideální volbou s ohledem na poměr ceny a parametrů kola.

Výhody

jeden z nejpoužívanějších typů motorů na trhu

cenová dostupnost

slušný výkon

jednoduchý a levný servis

možnost jízdy bez asistence motoru (motor disponuje volnoběžkou, proto neklada téměř žádný odpor)

 

Nevýhody

vyšší zatížení kola v zadní části

menší citlivost při dávkování výkonu motoru

absence torzního (tlakového) snímače tlaku na pedál

v prudkém kopci vyšší hlučnost motoru

v případě defektu zadního kola potřebuje klíč pro demontáž zadního kola s motorem

při vyšším zatížení neefektivní hospodaření s energií (v porovnání se středovým motorem vyšší spotřeba)

Dále mohou zadní motor ocenit cyklisté, kteří chtějí jezdit často bez asistence motoru a pomoc elektrokola zapínat pouze do prudkých kopců, v protivětru, apod. V takovém režimu má zadní motor poměrně velkou výhodu, jelikož disponuje volnoběžkou a neklade při šlapání téměř žádný odpor, který by Vám jízdu bez asistence motoru znepříjemňoval. Nejčastěji se tento typ elektropohonu instaluje do horských a crossových/trekingových elektrokol. Pokud uvažujete o zakoupení elektrokola s motorem v zadním náboji, doporučujeme věnovat pozornost specifikaci motoru a řídící jednotky, protože mezi jednotlivými variantami na trhu jsou dnes poměrně velké rozdíly. A to především v plynulosti dávkování výkonu, hlučnosti a reálném výkonu. Obecně platí pravidlo, že motor i kolo by mělo být vybaveno značkovými komponenty, čím vyšší úroveň výbavy, tím samozřejmě lépe.

Motor se středovým motorem

Středový motor je z pohledu vyvážení a jízdních vlastností nejoptimálnější řešením, které se u současných elektro kol objevuje. Středové motory Vás mile překvapí také velice komfortním dávkováním výkonu motoru, krátkou reakční dobou asistence. Díky volbě optimálních otáček motoru (pomocí volby vhodného převodu) je středový pohon úspornější, proto dosahuje dlouhých dojezdů – až 180 km. Předností elektro kol se středovým pohonem je hned celá řada, nicméně mezi ty nejzásadnější výhody patří především vysoký jízdní komfort, dlouhé reálné dojezdy, ideální rozložení hmotnosti, nízko uložené těžiště, vysoký výkon a v neposlední řadě velmi přirozený a příjemný pocit z jízdy.

Výhody

bezkonkurenční jízdní vlastnosti a přirozený pocit z jízdy (elektrokolo Vás nijak „neobtěžuje“)

až ohromující výkon (přes 700W ve špičce) – vyjedete jakýkoliv kopec

naprosto přesné a citlivé dávkování výkonu kola

tichý a plynulý projev motoru  

dlouhé dojezdy (díky vysoké efektivitě)

optimální vyvážení a rozložení váhy, resp. těžiště

vysoká spolehlivost

volbou vhodného převodu ovlivňujete otáčky kola i motoru, proto je možné dosáhnout optimální cestovní rychlosti v jakémkoliv terénu při dosažení nízké spotřeby kola (to u nábojového motoru možné není)

zachování jednoduchého sundání předního a zadní kola

 

Nevýhody

vzhledem k velkému zájmu problémy s dostupností elektrokol se středovým pohonem

vyšší citlivost na přesnost seřízení řazení a přehazovačky

zkrácení životnosti řetězu o 10-20% v porovnání s běžným kolem

Obecně můžeme říci, že středové pohony fungují naprosto bez problému a úroveň spolehlivosti je téměř 100%. Důležité je podotknout, že samozřejmě i u středových pohonů jsou lepší a slabší typy motorů, proto je dobré dobře vybrat konkrétní typ z aktuální nabídky. U elektrokola je vždy velmi důležitá přesnost dávkování výkonu motoru, tak, aby Vás elektrokolo nedostalo do nepříjemné situace. Středové motory používají obvykle hned 3 typy senzorů (snímač otáček, rychlosti a tlaku na pedál – tzv. torzní senzor). Tyto snímače zajišťují naprosto přesný, plynulý výkon asistence. Senzory u motoru Bosch např. provádí měření 1000-krát za sekundu, díky tomu si můžete nerušeně užívat maximální komfort v jakékoliv situaci. Velmi často skloňovanou nevýhodou tohoto pohonu je vyšší pořizovací cena kola. Zde je ale důležité podotknout, že vyšší cena se vrací delší životností motoru, baterie i obvykle výrazně lepší mechanickou výbavou kola samotného.