Motor
Jaký typ motoru mám zvolit pro své elektrokolo? Jaký typ motoru je nejlepší?
Na tuto otázku není jednoznačná odpověď, protože každý čeká od kola něco jiného a tak bude každému vyhovovat i jiný motor. Obecně se dá kategorie motorů rozdělit dle umístění motoru. Rozlišujeme tak motory středové a nábojové (v předním / zadním náboji).
Kritéria, která zákazníci při výběru motoru zohledňují nejčastěji
Výkon, dojezd (spotřeba energie motoru), plynulost dávkování pomoci, ovladatelnost a spolehlivost.
Motor v náboji zadního kola
Hlavní výhoda spočívá v lepším přenosu točivého momentu a tak i v terénu nehrozí prokluzování. Zadní pohon je prozatím nejrozšířenější na trhu, na čem má jistě i velkou zásluhu nižší cena v porovnání se středovým motorem. Nevýhodou je však nerovnoměrné vyvážení kola, což vede k většímu náporu na komponenty v zadní části kola a o něco méně plynulé dávkování výkonu. Pokud plánujete ježdění po silnici, ale zároveň i v mírném terénu, pak může být zadní elektropohon ideální volbou s ohledem na poměr ceny a parametrů kola.
Výhody
jeden z nejpoužívanějších typů motorů na trhu
cenová dostupnost
slušný výkon
jednoduchý a levný servis
možnost jízdy bez asistence motoru (motor disponuje volnoběžkou, proto neklada téměř žádný odpor)
Nevýhody
vyšší zatížení kola v zadní části
menší citlivost při dávkování výkonu motoru
absence torzního (tlakového) snímače tlaku na pedál
v prudkém kopci vyšší hlučnost motoru
v případě defektu zadního kola potřebuje klíč pro demontáž zadního kola s motorem
při vyšším zatížení neefektivní hospodaření s energií (v porovnání se středovým motorem vyšší spotřeba)
Dále mohou zadní motor ocenit cyklisté, kteří chtějí jezdit často bez asistence motoru a pomoc elektrokola zapínat pouze do prudkých kopců, v protivětru, apod. V takovém režimu má zadní motor poměrně velkou výhodu, jelikož disponuje volnoběžkou a neklade při šlapání téměř žádný odpor, který by Vám jízdu bez asistence motoru znepříjemňoval. Nejčastěji se tento typ elektropohonu instaluje do horských a crossových/trekingových elektrokol. Pokud uvažujete o zakoupení elektrokola s motorem v zadním náboji, doporučujeme věnovat pozornost specifikaci motoru a řídící jednotky, protože mezi jednotlivými variantami na trhu jsou dnes poměrně velké rozdíly. A to především v plynulosti dávkování výkonu, hlučnosti a reálném výkonu. Obecně platí pravidlo, že motor i kolo by mělo být vybaveno značkovými komponenty, čím vyšší úroveň výbavy, tím samozřejmě lépe.
Motor se středovým motorem
Středový motor je z pohledu vyvážení a jízdních vlastností nejoptimálnější řešením, které se u současných elektro kol objevuje. Středové motory Vás mile překvapí také velice komfortním dávkováním výkonu motoru, krátkou reakční dobou asistence. Díky volbě optimálních otáček motoru (pomocí volby vhodného převodu) je středový pohon úspornější, proto dosahuje dlouhých dojezdů – až 180 km. Předností elektro kol se středovým pohonem je hned celá řada, nicméně mezi ty nejzásadnější výhody patří především vysoký jízdní komfort, dlouhé reálné dojezdy, ideální rozložení hmotnosti, nízko uložené těžiště, vysoký výkon a v neposlední řadě velmi přirozený a příjemný pocit z jízdy.
Výhody
bezkonkurenční jízdní vlastnosti a přirozený pocit z jízdy (elektrokolo Vás nijak „neobtěžuje“)
až ohromující výkon (přes 700W ve špičce) – vyjedete jakýkoliv kopec
naprosto přesné a citlivé dávkování výkonu kola
tichý a plynulý projev motoru
dlouhé dojezdy (díky vysoké efektivitě)
optimální vyvážení a rozložení váhy, resp. těžiště
vysoká spolehlivost
volbou vhodného převodu ovlivňujete otáčky kola i motoru, proto je možné dosáhnout optimální cestovní rychlosti v jakémkoliv terénu při dosažení nízké spotřeby kola (to u nábojového motoru možné není)
zachování jednoduchého sundání předního a zadní kola