Popis horského kola
Rámy – pevné
Materiály používané na stavbu rámů:
Hliníkové slitiny (včetně speciálních jako magnézium či skandium)
Karbon
Ocel
Titan
Kombinace
Rámy - celoodpružené
Vyrábějí se ze stejných materiálů, liší se pouze konstrukcí. Je nutné, aby zadní stavba byla „volná“, čili umožňovala nezávislý pohyb zadního kola vůči zbytku rámu. Toto je zajištěno pomocí čepů, kterými jsou tyto části spojeny. Systému odružení je celá řada. Téměř každý výrobce se snaží vyvinout vlastní systém. Stejně jako u odpružených vidlic, tak i u odružených rámů, máte na výběr z mnoha variant zdvihu a použitého tlumiče.
Vidlice
Obecně rozdělujeme tři základní druhy podle systému tlumení:
- Elastomer + pružina – v nohách vidlice je v dolní části elastický materiál, který absorbuje vibrace a jako tlumící element je pružina. Je to nejlevnější varianta pro rekreační ježdění.
- Olej+pružina – v jedné noze je olej (buď jako „lázeň“, nebo olejová patrona), který tlumí a ve druhé noze je pružina, která pruží. Obvykle existují tři tvrdosti těchto pružin, podle její tuhosti možnost vyměnit, pokud nevyhovuje tvrdost (hlavně je to kvůli váze jezdce)
- Vzduchové – tlumí opět olej, ale pružící element je vzduch. Výhodou je nižší váha a možnost dofouknutí na jakoukoli tuhost, ovšem za požití speciální pumpy.
Napříč všemi systémy je dnes standardem řízení odskoku, které brzdí vidlici při jejím zpětném roztažení, aby prudce neodstřelila a kolo neodskakovalo.
Dalším prvkem dnes téměř běžným je zamykání (tzv. lockout), v lepším případě ovládaný lankem přímo z řídítek.
Nejčastější zdvihy u kol v našem sortimentu jsou 80 až 100 mm. U horských, celoodpružených kol se můžete setkat i s jinými, vyššími zdvihy. Vždy záleží na použití kola. V dnešní době jsou také velmi populární u vidlic pevné osy. Díky pevnému spojení spodních noh vidlice se přední kolo celkově zpevní.
Tlumič
Brzdy
Minimálně od střední třídy jsou dnes standardem kotoučové brzdy, navíc téměř výlučně s hydraulickým systémem. Klasické lankove brzdy V-Brake se běžně vyskytují již jen u nejlevnějších modelů-především u MTB kol. V silniční cyklistice potom stále vládnou brzdy čelisťové.
- V-brake+čelisťové
Výhody - nízká váha a cena, konstrukční jednoduchost.
Nevýhody - nutná pravidelná údržba (lanka, bovdeny), nízká účinnost za mokra.
- Kotoučové-mechanické
Výhody - vysoká účinnost, cenová dostupnost, kompatibilita páček s V-brake.
Nevýhody - nutná údržba a seřizování (lanka, bovdeny).
- Kotoučové-hydraulické
Výhody - vysoká účinnost, přesné dávkování brzdné síly, stabilní výkon i za špatného počasí.
Nevýhody - poměrně vyšší cena.
Osazení
Převody - v podstatě jsou na trhu dvě velké firmy a to Shimano (Altus, Acera, Alivio, Deore, SLX, XT a XTR) a Sram (X3, X5, X7, X9, X0, XX a XX1, Eagle). Rozdíly jsou v technologiích, konstrukcích a použitých materiálech. Pro běžného uživatele nerozeznatelné. Ještě se lze setkat se značkou Sun Race, ta se ale soustředí na levnější kola. Dne se nejčastěji setkáme s počtem převodů 3x9, 3x10 a 2x10. U sportovních nebo závodních modelů poté 1x11 / 1x12. Přehazovačky
Hlavní rozdíl u vyšších (závodních) sad je ve váze a použitých materiálech, funkčnost je obvykle velmi srovnatelná. Novinkou pro letošní rok je pak závodní sada s počtem převodů 1x12.
Náboje
Jsou součástí kola jako takového a tvoří jeho střed. K náboji je pomocí drátů (nejčastěji 32) upnut ráfek a nábojem je kolo upnuto k rámu. Opět existuje několik výrobců, nejznámější Shimano, Mavic, Fulcrum, Remerx, DT Swiss.
Ráfky
Rozdělujeme na jednoduché (levné a lehké-pro rekreační použití) a dvojité (vyšší pevnost a tuhost).
Pláště
Středy, kliky
Je to místo na kole, kde se odehrávají největší tlaky a pnutí, probíhá tady veškerý přenos síly z nohou jezdce na kolo samotné.
Řídítka
V prvé řadě se dělí na rovná a lomená (tzv vlaštovky), která jsou širší a díky ohybu i vyšší. Díky delší páce přinášejí snazší a citlivější vedení kola terénem i větší oporu pro záběr. Materiály stejné jako u rámů se všemi výhodami i nevýhodami, u nás vesměs hliník.
Sedlo
Plastová, nebo karbonová skořepina s kovovými vzpěrami obalená polstrováním, případně gelovou výstelkou a vrchní část bývá potažena kůží, nebo syntetickým materiálem. Bývají různě tvarované dle očekávaného použití. Sedla
Také sedlovky jsou vyráběny z různých materiálů, nejčastěji dural a karbon. Od karbonu lze čekat větší komfort a nepatrně nižší váhu.
Odpružené sedlovky se potom používají u trekingových a krosových kol. Jejich hlavní funkce je zajistit vyšší komfort jízdy-nesouvisí s jízdními vlastnostmi kola.