Popis horského kola

 

Rámy –  pevné

Materiály používané na stavbu rámů:

Hliníkové slitiny (včetně speciálních jako magnézium či skandium)

 

 

Výhodou tohoto materiálu je cenová dostupnost, vysoká tuhost a nízká hmotnost, ale je poměrně tvrdý a tudíž málo komfortní. Důležitou věcí jsou potom různé technologie zpracování těchto materiálů. V případě slitin hliníků (tzv. duralů) se jedná o hydroforming. Při tomto druhu zpracování se trubky vloží do formy, kde pod vysokým tlakem horkého oleje dojde k jejich přesnému vytvarování. Tím je umožněno dosáhnou téměř libovolného vzhledu a tvaru trubek v různých partiích rámu. Jinou - levnější technologií s podobným výsledkem je tzv. pressforming, či technoforming, což je metoda mechanického působení na trubky. Tvarováním trubek se výrobci snaží dosáhnout vyšší tuhosti a menší tvrdosti rámu a tím lepších a při tom komfortnějších jízdních vlastností. Trubky rámu se rovněž zeslabují (natahují) kvůli odlehčení.


Karbon

 

Lze jím dosáhnout jakéhokoli tvaru a vlastností rámu, má dobré tlumící schopnosti, je dostatečně tuhý, ale přitom lehký, ale je pořád ještě poměrně drahý. Karbon se obvykle používá u nejdražších modelů rámů, ale postupně se dostává i do nižších cenových kategorií. Karbon vzniká kladením vrstev karbonové tkaniny a pojidla do speciálních forem a jejich spékáním při tlaku a vysátém vzduchu. Tento způsob výroby umožňuje přidávat a ubírat materiál na místech kde ho je nebo naopak není potřeba. Tím se dociluje vysoké pevnosti a přitom extrémní lehkosti konstrukce. Díky zdokonalení technologie výroby se tyto rámy staly momentálně nejlepším materiálem pro rámy jízdních kol. Dobrá volba při výběru rámu kola.

Ocel


Používá se u nejlevnějších, nebo naopak nejdražších rámů.  Ocel je poměrně tuhá, má dobré tlumící vlastnosti (komfortní), snadno opravitelná, ale je náchylná na mechanické poškození (trubky musí být tenké, kvůli vysoké váze materiálu).


Titan

 

Lehký a komfortní, ale drahý a málo tuhý.


Kombinace

 

(karbon/hliník, karbon/ocel, titan/karbon)
 

Rámy - celoodpružené

Vyrábějí se ze stejných materiálů, liší se pouze konstrukcí. Je nutné, aby zadní stavba byla „volná“, čili umožňovala nezávislý pohyb zadního kola vůči zbytku rámu. Toto je zajištěno pomocí čepů, kterými jsou tyto části spojeny. Systému odružení je celá řada. Téměř každý výrobce se snaží vyvinout vlastní systém. Stejně jako u odpružených vidlic, tak i u odružených rámů, máte na výběr z mnoha variant zdvihu a použitého tlumiče.

Vidlice

Obecně rozdělujeme tři základní druhy podle systému tlumení:

  • Elastomer + pružina – v nohách vidlice je v dolní části elastický materiál, který absorbuje vibrace a jako tlumící element je pružina. Je to nejlevnější varianta pro rekreační ježdění.
 
  • Olej+pružina – v jedné noze je olej (buď jako „lázeň“, nebo olejová patrona), který tlumí a ve druhé noze je pružina, která pruží. Obvykle existují tři tvrdosti těchto pružin, podle její tuhosti možnost vyměnit, pokud nevyhovuje tvrdost (hlavně je to kvůli váze jezdce)
 
  • Vzduchové – tlumí opět olej, ale pružící element je vzduch. Výhodou je nižší váha a možnost dofouknutí na jakoukoli tuhost, ovšem za požití speciální pumpy.
 

Napříč všemi systémy je dnes standardem řízení odskoku, které brzdí vidlici při jejím zpětném roztažení, aby prudce neodstřelila a kolo neodskakovalo.

 

Dalším prvkem dnes téměř běžným je zamykání (tzv. lockout), v lepším případě ovládaný lankem přímo z řídítek.

 

Nejčastější zdvihy u kol  v našem sortimentu jsou 80 až 100 mm. U horských, celoodpružených kol se můžete setkat i s jinými, vyššími zdvihy. Vždy záleží na použití kola. V dnešní době jsou také velmi populární u vidlic pevné osy. Díky pevnému spojení spodních noh vidlice se přední kolo celkově zpevní.

Tlumič

Tlumič je to, co tlumí zadní stavbu u celoodpruženého kola. Technologie jsou velmi podobné jako u vidlic, zdvihy opět 80 - 100 mm. I zde můžete narazit na kola s vyššími zdvihy.
 

Brzdy

Minimálně od střední třídy jsou dnes standardem kotoučové brzdy, navíc téměř výlučně s hydraulickým systémem. Klasické lankove brzdy V-Brake se běžně vyskytují již jen u nejlevnějších modelů-především u MTB kol. V silniční cyklistice potom stále vládnou brzdy čelisťové.

 
  • V-brake+čelisťové

     Výhody - nízká váha a cena, konstrukční jednoduchost.
     Nevýhody
- nutná pravidelná údržba (lanka, bovdeny), nízká účinnost za mokra.

 
  • Kotoučové-mechanické

     Výhody - vysoká účinnost, cenová dostupnost, kompatibilita páček s V-brake.

     Nevýhody - nutná údržba a seřizování (lanka, bovdeny).

 
  • Kotoučové-hydraulické

     Výhody - vysoká účinnost, přesné dávkování brzdné síly, stabilní výkon i za špatného počasí.

     Nevýhody - poměrně vyšší cena.

Osazení

Převody - v podstatě jsou na trhu dvě velké firmy a to Shimano (Altus, Acera, Alivio, Deore, SLX, XT a XTR) a Sram (X3, X5, X7, X9, X0, XX a XX1, Eagle). Rozdíly jsou v technologiích, konstrukcích a použitých materiálech. Pro běžného uživatele nerozeznatelné. Ještě se lze setkat se značkou Sun Race, ta se ale soustředí na levnější kola. Dne se nejčastěji setkáme s počtem převodů 3x9, 3x10 a 2x10. U sportovních nebo závodních modelů poté 1x11 / 1x12. Přehazovačky

 

Hlavní rozdíl u vyšších (závodních) sad je ve váze a použitých materiálech, funkčnost je obvykle velmi srovnatelná. Novinkou pro letošní rok je pak závodní sada s počtem převodů 1x12.

 
Systémů řazení (páček) je také velké množství, ale pro nás nejdůležitější jsou Shimano Rapid Fire-klasické řazení dvěma páčkami (jedna řadí nahoru, druhá dolů), nebo otočná rukojeť (tzv GripShift).
 

Náboje

Jsou součástí kola jako takového a tvoří jeho střed. K náboji je pomocí drátů (nejčastěji 32) upnut ráfek a nábojem je kolo upnuto k rámu. Opět existuje několik výrobců, nejznámější Shimano, Mavic, Fulcrum, Remerx, DT Swiss.

 
Mnohdy si ale výrobci tuto součást dělají sami pod vlastní značkou, potom záleží na konstrukci. V zásadě rozdělujeme dvě a to uložení pomocí průmyslových ložisek, nebo volné-pouze kuličky-používá se u nejlevnějších a potom u nejdražších kol (ale např. Shimano používá u všech modelů). Na náboji jsou také upnuty kotouče v případě kotoučových brzd. I zde nalezneme více systémů upnutí. INTL (6 šroubů) neboCL (upnutí pomocí matice).

Ráfky

Rozdělujeme na jednoduché (levné a lehké-pro rekreační použití) a dvojité (vyšší pevnost a tuhost).

 

Pláště

Nedílnou součástí kola jsou samozřejmě i pláště. Na výběr máte z obrovské řady modelů od několika hlavních výrobců (Schwalbe, Maxxis, Continental, Rubena). Řada výrobců si pláště vyrábí pod vlastní značkou. Pláště vždy vybírejte podle terénu, ve kterém se budete na kole nejčastěji pohybovat. Úzké pláště s minimálním vzorkem budou velmi dobře odvalovat na asfaltě, ale v terénu na ně nebude v podstatě žádné spolehnutí. Naopak silnější pláště s hrubým vzorkem Vás skvěle podrží v terénu, ale jízda po asfaltě bude o poznání pomalejší. Vždy musíte najít ten správný kompromis. Pláště 
 
 

Středy, kliky

Je to místo na kole, kde se odehrávají největší tlaky a pnutí, probíhá tady veškerý přenos síly z nohou jezdce na kolo samotné.

 
U kol z našeho sortimentu se stále nejvíc požívá technika spojení klik se středovou osou pomocí čtyřhranu, eventuelně hrubě drážkovanou osou (tzv Octalink). Samotné středové uložení je potom zajištěno buďto osou a věnečky (levnější a ne příliš trvanlivá varianta), nebo zapouzdřeným systémem s průmyslovými ložisky. V poslední době však výrobci přechází ke klikám s dutou osou. Osa je pevně spojena s levou nebo pravou klikou (záleží na výrobci) a druhá klika se na ní jednoduše našroubuje. Díky tomu se redukovala hmotnost a zvýšila tuhost klik.

 

Řídítka

V prvé řadě se dělí na rovná a lomená (tzv vlaštovky), která jsou širší a díky ohybu i vyšší. Díky delší páce přinášejí snazší a citlivější vedení kola terénem i větší oporu pro záběr. Materiály stejné jako u rámů se všemi výhodami i nevýhodami, u nás vesměs hliník.

 

Sedlo

Plastová, nebo karbonová skořepina s kovovými vzpěrami obalená polstrováním, případně gelovou výstelkou a vrchní část bývá potažena kůží, nebo syntetickým materiálem. Bývají různě tvarované dle očekávaného použití. Sedla 

 

Také sedlovky jsou vyráběny z různých materiálů, nejčastěji dural a karbon. Od karbonu lze čekat větší komfort a nepatrně nižší váhu.

 

Odpružené sedlovky se potom používají u trekingových a krosových kol. Jejich hlavní funkce je zajistit vyšší komfort jízdy-nesouvisí s jízdními vlastnostmi kola.